Tisdagens besök.

2kommentarer

I tisdags var jag in till sjukhuset på det förberedande besöket, lämnade blod först och tog EKG sen, till sist kunde jag sätta mig ner i väntrummet. Där satt även nio stycken till som ska OPas samma vecka och två av dom på samma dag som jag. :)

Väntan blev lång men det gick bra ändå när det fanns sällskap. Först fick jag träffa sjuksköterska som ställde vanliga bas-frågor såsom närmast anhörig, allergier, nuvarande medicinering osv. Där inne blev allt så verkligt sen, jag fick se armbandet man ska ha på sig under sjukhusvistelsen, fick tid när vi skulle infinna oss och mediciner som ska tas på morgonen och en fragminspruta som ska tas kvällen innan. Till sist var det dags för vägning och enligt deras våg vägde jag 115,3 med kläder på så ca. 8 kg har jag gått ner sen gruppmötet i maj. Det betyder alltså att jag har 3 kg kvar att gå ner på två veckor för att nå målvikten.

Besök nummer två blev hos sjukgymnasten där jag fick ytterligare frågor såsom hur det går med flytet, vilken motionsform jag använder och vad jag vill uppnå med operationen. Hon berättade inte så mycket utan den mesta informationen kommer dagen efter OP med alla oss fyra som är där då.

Allra sist var det dags för narkosläkaren och det var inget märkvärdigt. Han frågade om jag var svårstucken och jag svarade ja då jag brukar vara det i armvecken. Sen råkade jag ju nämna att jag är stickrädd, tycker att det är jätteobehagligt och då tittade han vilken i ordningen jag var den dagen. Vilket nummer hade jag då? Jo, jag skulle vara först ut. Yes tänkte jag! Men eftersom jag då hade sagt att jag var rädd så flyttade han mig till plats 2 för att dom skulle kunna sätta nålar på mig i lugn och ro innan. Aja, bara att gilla läget, han flyttade mig inte till sista plats iaf. :) Jag bad honom visa vart nålarna skulle sättas då jag tänkte köpa Emla-plåster så jag kan förbereda mig lite. Han ritade två ringar, en på vardera hand, där nålarna kan tänkas att sättas.

Sådär, där kom en liten uppdatering om mitt förberedande besök med risk för att det blev väldigt rörigt, osammanhängande eller nåt sånt. :P

2 kommentarer

Countrygirl

15 Oct 2011 09:21

Hejsan

Fick en gång ett tips om när man ska stickas. Man ska inte titta på, utan titta någon annanstans. Sedan ska man andas och tänka på sin högra stortå samtidigt. Andas så att den får luft.



Då andas man med djupa andetag automatiskt och slappnar av, samtidigt som man tänker på något annat. Man har ju sin högra stortå att bry sig om.



Lycka till! :)

Natalie - HeltillHalv

17 Oct 2011 16:19

Det är konstigt hur annorlunda rutiner det är mellan olika landsting! Vi fick träffa sjukgymnasten på dietistskolan, och på förbesöket fick vi träffa sköterska, narkos och kirurg (dock inte samma kirurg som opade mig)



Men va skönt att du är så nära din "målvikt" nu!! Eller ja.. den innan op alltså :P



Nu när jag varit opad i snart 1 vecka så känner jag att allt det där jobbiga som var på sjukan egentligen inte spelar någon roll! Det är värt det! Även om man inte tror det.. haha!

Kommentera

Publiceras ej